پمپ وکیوم مونو

مونو پمپ چیست ؟

رنه مونو بنیان گذار شرکت PCM در سال 1930 مونو پمپ ها را اختراع کرد. پمپ حفره پیشرونده (Progressive Cavity Pump) یا پمپ اسکرو (پیچی) خارج از مرکز (Eccentric Screw Pump) یا پمپ حفره ای(Cavity Pump)، جزء گروه پمپ های جا به جایی مثبت می باشند. همانگونه که به طور معمول در نام گذاری تجهیزات صنعتی مرسوم می باشد، این پمپ ها در صنایع مختلف با استفاده از یک علامت تجاری و یا برند خاص شناخته می شوند، به عنوان نمونه (Mono pump، Moyno Pump، Mohno pump)

مونو پمپ که گاها به صورت اشتبه منو پمپ نیز گفته می شود، از یک ماردون (پیچ) فلزی که در داخل یک استاتور مارپیچی (معمولاً از جنس لاستیک) تشکیل شده است. ماردون مذکور بر روی یک روتور یا شافت قرار گرفته که با چرخش روتور توسط الکتروموتور، ماردون درون استاتور به چرخش درآمده و سیال در راستای محور پمپ به جریان در می آید.

اجزاء ساختمانی مونو پمپ

1- روتور: روتور یا ماردون جزء اصلی و گردنده منو پمپ بوده که با چرخش آن ، سیال به جلو رانده می شود. روتور معمولاً از جنس استنلس استیل می باشد. جهت کاهش اصطحکاک و گشتاور راه اندازی و سهولت چرخش، سطح روتور تا حد امکان صیقلی می شود. در مایعات ساینده از پوشش کرومیک سطوح استفاده می شود. یکی از روش های نوین روش الکترو داکتیل می باشد که پوششی بدون شکاف و حفره تشکیل می دهد.

2- استاتور: معمولاً از دو قسمت ، داخلی از جنس الاستومر و خارجی از جنس فولاد تشکیل شده است. الاستومر ها معمولاً از جنس لاستیک طبیعی و مصنوعی و پلاستیک ها مانند تفلون، پلی پروپلن و … ساخته می شوند.

گام های روتور نصف گام استاتور می باشد. روتور در داخل استاور می چرخد و این چرخش ماردونی شکل حفره هایی به وجود می اورد که از سمت مکش پمپ به سمت رانش پمپ هدایت می شود، که باعث می شود سیالی پر فشار به سمت خروجی هدایت شود.

پمپ وکیوم مونو
پمپ وکیوم مونو

انواع مونو پمپ

مونو پمپ غلیظ کش

مونو پمپ سری P که به صورت لوله ای می باشد از رایج ترین سری مونو پمپ ها می باشد، که سیالات ویسکوز نظیر رب و خمیر و عسل و سیالاتی حاوی ذرات جامد را پمپاژ میکند. این سری از پمپ های مونو که با عنوان سری P شناخته می شود از متداول ترین پمپ های مونو می باشد. این پمپ ها ورودی مکش ساده را دارند و بدون هلیکس می باشد.

مشخصات فنی:

ظرفیت از 2 تا 2000 m3/h
فشار از 2 تا 200 bar
جنس: به طور کلی محورهای دستگاه از استیل 314 و 304 می باشد.
استاتور: الاستومر هایی از جنس EPDM، VITON، NBR
آب بند: آب بند یا از نوع مکانیکی (با توجه به شرایط کاری)
محرک: انتقال قدرت در این پمپ ها توسط گیربکس یا پولی تسمه می باشد.

سری H برای این پمپ ها زمانی نامگذاری می شود که در محفظه مکش از یک هلیکس استفاده شود.
مونو پمپ سری R از لحاظ ظاهری شبیه سری P بوده با این تفاوت که در این پمپ ها به جای مجموعه گاردان ها از یک گاردان پلاستیکی استفاده شده که باعث بالا رفتن ایمنی و پایین آوردن استهلاک می شود.

مونو پمپ مواد جامد

این پمپ ها که سری F نامگذاری می شوند، برای مواد بسیار غلیظ همراه با رشته های فیبری استفاده می شود. این سری عملکردی مشابه مونو پمپ های های سری P داشته با این تفاوت که دهانه ورودی این پمپ ها به صورت قیفی شکل می باشد و دارای هلیکس در محفظه مکش هستند.
می توان برای انتقال مواد جامد از یک هلیکس با یک الکتروموتور مجزا، خلاف جهت چرخش شافت استفاده کرد.

مونو پمپ فوم بتن
بتن اسفنجی یا فوم بتن، مخلوط بتن و هوا می باشد. تشکیل شده از سیمان، ماسه بادی و آب می باشد. فوم بتن دارای وزن مخمصوص کمتری نسبت به بتن می باشد و در برابر فشار بالا مقاوم می باشد. برای انتقال فوم بتن میتوان از این مونو پمپ ها استفاده کرد.

در سال های اخیر، بیشتر از مونو پمپ هایی با قطر روتور کمتر و خطوط نشت بند بلندتر، برای کاهش فرسایش و افزایش بازدهی، استفاده می شود. فشار در مونو پمپ ها بستگی به تعداد گام های رتور دارد. خطوط نشت بند نیز در محل تماس رتور و استاتور تشکیل می شود.

سیال انتقالی در مونو پمپ ها باعث روانکاری پمپ می شود. در صورت خشک کار کردن مونو پمپ، اصطحکاک ایجاد شده و دمای الاستومر بالا رفته و باعث آسیب جدی به پمپ می شود.

مزایای مونو پمپ

توانایی پمپاژ مواد با غلظت بسیار بالا
جریان یکنواخت سیال
NPSH بسیار پایین
حداقل سر و صدا
سهولت مونتاژ ، دمونتاژ
تعمیرات و نگهداری آسان

کاربرد مونو پمپ
مونو پمپ صنایع غذایی

شکلات، خامه، پنیر، ماست، انواع رب، انواع کنستانتره، مربا، عسل، انواع پالپ، سس، کچاپ، گلوتن، گلوکزو نشاسته، خمیر نان ، بیسکوئیت ، کیک، کشک، ژلاتین خوراکی، روغن خوراکی، پالپ میوه، قهوه، چای،‌گلوکز مایع، شربت، کنسرو
مونو پمپ صنایع آب و فاضلاب

شیر آهک (Lime Milk) گل و لجن، مواد شیمیایی مانند پلی الکترولیک
مونو پمپ صنایع چوب و کاغذ

خمیر کاغذ، چسب، رزین، ماسکوئیت
مونو پمپ صنایع آرایشی و بهداشتی

انواع دوغابها و اسلاری ها، خمیردندان، مایع ظرفشویی، ژل، کرم، لوسیون
مونو پمپ صنایع نیشکر

ملاس، شیرآهک، عصاره مالت،‌ شربت شکر و همچنین در صنایع نفت و گاز و پتروشیمی و صنایع کاشی و سرامیک، صنایع معدنی، صنایع دریایی، صنایع رنگ ساز، صنایع داروسازی، صنایع لاستیک و پلاستیک سازی

تعمیر پمپ وکیوم مونو