[av_textblock size=” font_color=” color=”]

پمپ وکیوم تولید ظروف یکبار مصرف

آشنایی با سیستم نیمه وکیوم فرمینگ در تولید ظروف یکبار مصرف

در خط تولید ظروف پلاستیکی یکبار مصرف از سیستم نیمه وکیوم فرمینگ و ترموفرمینگ استفاده می شود . هزینه استفاده از دستگاه در سیستم نیمه وکیوم فرمینگ نسبت به ترموفرمینگ به دلیل آن که خط تولید در یک دستگاه با تکنولوژی ساده انجام می شود، بسیار مقرون به صرفه بوده و در تولید ظروف یکبار مصرف پلاستیکی از آن استفاده می شود .

سیستم نیمه وکیوم فرمینگ

کلیه عملیات وکیوم فرمینگ در سیستم نیمه وکیوم فرمینگ در یک دستگاه صورت می گیرد. عملیات سیستم به این صورت است که به ترتیب مواد اولیه در قسمتی از خط تولید ذوب و به ورق گرم تبدیل می شود ( مواد اولیه به صورت گرانول پتروشیمی در خط تولید سیستم نیمه وکیوم فرمینگ که اکسترودر نام دارد وارد می شود ). پیش از سرد شدن ورق به قسمت پرس وارد شده ( با توجه به امکانات و نوع دستگاه ، ورق بدون یکنواخت شدن و نورد به قسمت پرس وارد می شود ) و زیر قالب عملیات تولید ظروف انجام می گیرد. سیستم نیمه وکیوم فرمینگ در تولید ظروف یکبار مصرف به نام نیمه فرمینگ نیز استفاده می شود .

سیستم ترموفرمینگ ( وکیوم فرمینگ ) سیستمی جدید و با کیفیت در خط تولید ظروف یکبار مصرف می باشد .در خط تولید ترموفرمینگ برخلاف سیستم نیمه فرمینگ از دو دستگاه استفاده می شود . در این سیستم دستگاه اول خط تولید ورق را بر عهده دارد به این صورت که مواد اولیه که گرانول نام دارد به صورت رول به ورق تبدیل می شوند . دستگاه دوم که پرس ترموفرمینگ نام دارد ، ورق آماده تولید را با عبور از کوره و رساندن به درجه حرارت مورد نظر برای شکل دهی به این قسمت وارد شده و در زیر قالب تولید ظروف یکبار مصرف انجام می شود .

از مزیت های مهم استفاده از سیستم ترموفرمینگ نسبت به سیستم نیمه فرمینگ می توان به تولید ظروف پلاستیکی از انواع مواد پلیمری چون پی وی سی PVC ، پلی پروپلین PP ،پلی اتیلن PE ، وپت PET ، گیاهی اشاره کرد .

در سیستم نیمه فرمینگ با توجه به مراحل مختلف تولید ، تنها از مواد پلی استایرن برای تولید ظروف یکبار مصرف استفاده می شود . اما در سیستم ترموفرمینگ به صورت کلی از مواد پروپلین PP برای مواد اولیه استفاده می شود که نسبت به مواد پلی استایرن سرطان زا نمی باشد . با تحقیقات صورت گرفته، محقق ها به این نتیجه رسیده اند که مواد پلی استایرن موجود در ظروف یکبار مصرف بر اثر داغ شدن مواد سرطان زایی را به داخل مایعات داغ آزاد می کنند که بسیار برای بدن انسان مضر می باشد . اما در سیستم ترموفرمینگ به دلیل استفاده از مواد پروپلین تمام مضرات عنوان شده در تولید ظروف یکبار مصرف سیستم نیمه وکیوم فرمینگ حذف شده است .

پمپ وکیوم تولید ظروف یکبار مصرف

تفاوت های سیستم نیمه فرمینگ و ترموفرمینگ

ورق مورد استفاده در سیستم نیمه فرمینگ برای تولید ظروف پلاستیکی بدون نورد و یکنواخت شدن با ظرفیتی محدود تولید شده و مورد استفاده قرار می گیرد اما در سیستم ترموفرمینگ به دلیل تولید رول ورق تولیدی و نورد شدن آن در دستگاه دیگر و هم چنین به دلیل ظرفیت نامحدود رول های مورد استفاده برای تولید ، ظروف را با تیراژی 3 الی 4 برابر بیش تر از سیستم نیمه فرمینگ می توان تولید کرد .از دیگر تفاوت های سیستم ترموفرمینگ نسبت به سیستم نیمه فرمینگ کیفیت و وزن یکسان ظروف تولیدی در سیستم ترموفرمینگ می باشد که این امر موجب می شود که با اعتماد بیش تر تولید کننده از دستگاه لیوان جمع کن اتوماتیک استفاده کند .

این مسئله هم موضوع بهداشت در بسته بندی ظروف را به دلیل عدم تماس با دست رعایت می کند و هم چنین کاهش نیروی انسانی برای تولید ظروف را به همراه خواهد داشت . اما در سیستم نیمه وکیوم فرمینگ جهت کنترل کیفی ظورف تولیدی از نیروی انسانی برای جمع آوری لیوان ها امری ضروری بوده که استفاده می شود . با توجه به این که در خط تولید ظروف سیستم ترموفرمینگ از دو دستگاه کجزا استفاده می شود و دستگاه اول مواد گرانول را به ورق پلاستیکی تبدیل می کند و دستگاه دوم وظیفه تولید ظروف از ورق های پلاستیکی را دارد لذا می توان رول تولیدی را به صورت مجزا و به عنوان محصول فروش برای مصارف بسته بندی دیگر به سایر کارخانجات بسته بندی استفاده کرد که این امر برای سیستم نیمه فرمینگ امکان پذیر نخواهد بود.
[/av_textblock]